Vormingsavond blaasorkesten - blaasmuziek

Klaas Coulembier

Wist je dat het eerste professionele orkest in België een blaasorkest was? En dat het harmoniepark in Antwerpen effectief ontworpen werd om een harmonieorkest te huisvesten? Wist je dat de fanfare een typisch fenomeen van de Lage Landen is, en zelfs als immaterieel erfgoed beschermd is? Bij blaasmuziek denken we vaak aan muzikale parades en volksfeesten, maar dat is slechts één aspect van dit fenomeen.

Tijdens deze vormingsavond ontrafelt musicoloog en componist Klaas Coulembier de boeiende geschiedenis van de muziek voor blazers. Er is aandacht voor hoe de blaasmuziek de voorbije decennia evolueerde en wat de maatschappelijke rol is van de verschillende soorten orkesten. We zien hoe de uitvinding van nieuwe instrumenten in de 19de eeuw voor een enorme boost heeft gezorgd en hoe de amateurkunsten een unieke ontmoetingsplaats zijn geworden tussen professionele muzikanten en liefhebbers.

Aan de hand van enkele luisterfragmenten ontdekken we de eigenheid van het repertoire en bereiden we ons optimaal voor op het concert van de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen.

> Heb jij een abo-klassiek? Dan geniet je van het voordeeltarief (€ 5). Deze tickets bestel je telefonisch (057 239 480) of aan de balie van Het Perron. 

Over Klaas Coulembier

Klaas Coulembier (12 juli 1984) groeide op in Zillebeke en Ieper. Hij studeerde trompet, piano en muziektheorie aan de Ieperse muziekacademie. Bij de Koninklijke Harmonie Ypriana groeide de interesse voor muziek uit tot een grote passie en zo trok Klaas in 2002 naar Leuven om er musicologie te studeren.

In 2006 behaalde hij er zijn licentiaatsdiploma (master) met een thesis over het Concerto voor Orkest van Béla Bartók. Daarna kon hij meteen aan de slag als wetenschappelijk medewerker bij het onderzoekproject The Polytopic Clockwork onder leiding van Prof. dr. Mark Delaere. Dit onderzoek naar hoe componisten in de 20ste eeuw met de parameter 'tijd' omgaan leidde tot een doctoraatsproject van 2009 tot 2013, waarin hij een thesis schreef met de titel 'Multi-temporality. Analyzing simultaneous time layers in selected compositions by Elliott Carter and Claus-Steffen Mahnkopf'. De resultaten van dit onderzoek werden gepubliceerd in internationale vaktijdschriften en stelde hij voor op congressen in België, Nederland, Frankrijk, Engeland, Estland en Italië.

Van 2013 tot 2018 bleef hij als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan de universiteit. Daarnaast was hij drie jaar gastdocent muziekanalyse in het masterprogramma van LUCA School of Arts (Lemmensinstituut). In december 2018 ontving Klaas de prestigieuze Mgr. Lenaertsprijs van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschap en Kunsten.

Doorheen zijn academische loopbaan besteedde Klaas ook veel aandacht aan het geven van lezingen en het schrijven van teksten over muziek. Hij wordt regelmatig gevraagd door de grote cultuurhuizen in Vlaanderen (Concertgebouw Brugge, deSingel, Amuz, Bozar, ...), verzorgt dagcursussen voor Davidsfonds en Amarant, en geeft af en toe duiding bij radiozender Klara. Sinds 1 oktober 2018 is hij op zelfstandige basis voltijds actief als freelance musicoloog, muziekgraveur en grafisch vormgever.