De geboorte van de symfonie

Anima Eterna Brugge o.l.v. Bart Van Reyn

> inleiding om 19.30 uur in de polyvalente zaal

Anima Eterna Brugge, als huisartiest verbonden aan Concertgebouw Brugge, is een internationaal gerenommeerd projectorkest. Het orkest brengt een repertoire geschreven tussen 1750 en 1945 met een variërende orkestbezetting van 7 tot 80 muzikanten. Historische uitvoeringspraktijk is de rode draad doorheen de geschiedenis van Anima Eterna. Elk nieuw project baadt in een sfeer van onderzoek, ontdekking en artistiek experiment.

Sinds 2020 werkt Anima Eterna samen met vier verschillende dirigenten die elk een artistiek traject uitbouwen. Bart Van Reyn neemt het orkest mee naar de bron van de symfonie, een compositievorm die zich in de laatste decennia van de 18de eeuw ontwikkelde.

Tijdens deze concertavond duiken we in de experimentele periode van de Sturm und Drang. Die hing samen met een nieuw cultureel bewustzijn, ook in de muziek: componisten speelden met subjectiviteit en clair-obscur, met een voorkeur voor het vreemde en onverwachte, voor theatraliteit. Haydn werd, net als Mozart, een tijdlang door de beweging meegesleept en dat was te horen in hun partituren van rond  1770 die uiteindelijk als model voor de pasgeboren symfonie zouden dienen. Onder hun pen komt een nieuwe stijl tot leven: het Weens classicisme.

Programma

Wolfgang Amadeus Mozart, Divertimento voor strijkers  in D, K.136 (1772)
Christoph Willibald Gluck, Semiramis, Wq.Anh.C/1 (1762)
____
Joseph Haydn, Symfonie nr. 44 ‘Trauer’ in E mineur (1772)
Wolfgang Amadeus Mozart, Symfonie nr. 25 in G mineur (1773)